RELEVANSI NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM TERHADAP CITA INDONESIA EMAS 2045 DALAM TINJAUAN AL-QUR’AN
PDF

Keywords

Al-Qur'an
SDM Unggul
Indonesia Emas 2045

Abstract

This study aims to examine the relevance of Islamic educational values to the vision of Indonesia Emas 2045 from the perspective of the Qur’an. Indonesia Emas 2045 represents the national aspiration to realize a developed, competitive, just, and morally upright nation. Islamic education, as a system grounded in divine values, plays a fundamental role in shaping human resources that are intellectually, spiritually, and morally excellent. This research employs a qualitative approach using the thematic exegesis (tafsīr maudhu‘ī) method, analyzing Qur’anic verses related to education, human potential development, and character formation. The findings indicate that Qur’anic values such as integrity, responsibility, wisdom, competence, intelligence, and moral virtue constitute the core foundation for the holistic development of the Indonesian people. These values provide the ethical and spiritual basis for Islamic education in preparing a generation that is characterized, productive, and globally competitive. Thus, Islamic education from the Qur’anic perspective has a strong relevance in supporting the realization of the Indonesia Emas 2045 vision—an advanced, civilized nation oriented toward the common good.

https://doi.org/10.59166/syaikhona.v3i2.370
PDF

Views: 44 / Download:14


References

Afiqah, N. (2025). Implementasi Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Moral Generasi Menuju Indonesia Emas 2045. QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 3(2), 852–859.

Akbar, A. H., Arifin, Z., Jamaludin, M., Eka, I., Mentari, R., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2024). Tafsir Idariah Manajemen Sumber Daya Manusia dalam QS. Al-Baqarah [2]: 30-39. Jurnal Pendidikan Madrasah, 9(1), 167–175.

Anggraini, L. (2025). Pengaruh Pertumbuhan Ekonomi Indeks Pembangunan Manusia (ipm) Dan Pengeluaran Pemerintah Terhadap Tingkat Kemiskinan Di Indonesia Tahun 2010-2024pengaruh Pertumbuhan Ekonomi Indeks Pembangunan Manusia (ipm) Dan Pengeluaran Pemerintah Terhadap Tingkat Kemi. Universitas Islam Riau.

Fikry, H., Sulaiman, W., Nuraini, N., & Mardhiah, A. (2022). Karakteristik Masyarakat Islam Perspektif Al-Qur’an: Analisis QS. Ali-Imran Ayat 110. TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, 7(2), 169–183.

Frandani, M., Yuhdi, Y., Abdul Aziz, H., Riska, R., & Irmayanti, M. (2024). Urgensi pendidikan adab dan akhlak di sekolah dasar menuju generasi emas 2045. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 5(2), 123–133. https://doi.org/10.32832/itjmie.v5i2.7263

Hadion, W., Siagian, A. O., Junita, A., Sunarsi, D., Haryati, D., Widiyanti, Sapiun, Z., Suherman, & Amelya, D. (2021). SDM Unggul di Industry 4.0. In PT. Insan Cendekia Mandiri Group (Issue April).

Harries Madiistriyatno. (2025). Membangun SDM Berkualitas dan Berdaya Saing: Strategi Jitu Mencetak Talenta Unggul dan Kompetitif. Indigo Media.

Hasibuan, N. (2024). Menuju Sdm Unggul Dan Berkelanjutan.

Ismail, D. H., Sutarna, A., & Fadli, U. M. D. (2020). Sdm Unggul Indonesia Maju: Dari UNJ Untuk Bangsa, Kompilasi Pemikiran 50 Doktor MSDM. Unj Press.

Kamil, F., Rahman, P., Nur, S. M., & Ilyas, D. (2023). Epistemologis Tafsir Tematik: Menuju Tafsir Al-Qur’an Yang Holistik. Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 3(1), 11–32. https://doi.org/10.19109/jsq.v3i1.18327

Kurniasih, dede, D., Firmansyah, M., Inayah, N., & Arrazaq, Z. (2025). Integrasi Nilai-niali Al-Qur;an dan Tafsir dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam untuk Mewujudkan Generasi emas 2045. RAUDHAH Proud To Be Professionals JurnalTarbiyahIslamiyah, 10(14), 196–209.

Mahmudah, M. (2020). Tujuan pendidikan islam dalam mencetak SDM unggul. Jurnal Keislaman, 3(2), 171–186.

MUID, A. (2023). Amar Ma’Ruf Nahi Mungkar Dalam Tinjauan Pendidikan: Tafsir Surat Al–Nahl 16: 125 Dan Ali Imran 3: 104 110 Dan 114. JURNAL ILMU PENGETAHUAN DAN PENDIDIKAN ISLAM, 12(12).

Radiyah, I. (2024). Revitalisasi pendidikan islam di indonesia menggapai generasi emas. Journal of Instructional and Development Researches, 4(5), 391–401.

Raito, R., & Rofi, M. N. (2023). Implikasi Pedagogis Tentang Tujuan Pendidikan Dalam Qur’an Surat Al-Dzariyat Ayat 56 Dan Al-Baqarah Ayat 30 Kajian Ilmu Pendidikan Islam. Masagi, 2(1), 162–171.

Rofiqi, A., Eka Purwanti, M., Khoiriyah, H., & Aprima Putri, Z. (2025). Penguatan Karakter Peserta Didik melalui Tujuh Kebiasaan Anak Indonesia Hebat untuk Menyongsong Generasi Emas Indonesia 2045. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(3), 2332–2345. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i3.3708

Saputra, H., & Rahman, A. (2024). Tafsir Tarbawi terhadap Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Al-Quran Surat Al-Baqarah Ayat 30-39. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(4), 13–20.

Setyawan, B. (2025). Pentingnya Meningkatkan Resiliensi Remaja dalam Mewujudkan Indonesia Emas Tahun 2045. Proceedings Series of Educational Studies, 453–457.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al-misbah. Jakarta: Lentera Hati, 2, 52–54.

Simanjuntak, D. S. (2024). Konsep Tujuan Pendidikan Islam Menurut Muhammad Qurais Shihab Dalm Qs Al-Baqarah Ayat 30, Qs Hud Ayat 61, Qs Adz-Dzariyat Ayat 56. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 5(3), 326–337.

Sitompul, O., & Kurniawan, R. R. (2022). Kriteria Pegawai Menurut Nabi Syu’aib Dalam QS Al-Qasas Ayat 26.

Sonya Sidjabat. (2021). Pengelolaan Sumber Daya Manusia Unggul. Lindan Bestari.

Suryati, A., Nurmila, N., & Rahman, C. (2019). Konsep Ilmu Dalam Al-Qurâ€TM an: Studi Tafsir Surat Al-Mujadilah Ayat 11 Dan Surat Shaad Ayat 29. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 4(02), 216–227.

Taqdiraa, T., Farawita, R., Herman, H., & Azainil, A. (2024). Telaah Revolusi Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Sumber Daya Manusia yang Berkualitas Menuju Indonesia Emas 2045. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 9(3), 230–236.

Yamani, M. T. (2015). Memahami Al-Qur’an dengan metode tafsir maudhu’i. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2).