RELEVANSI PEMIKIRAN IBNU TAIMIYYAH TERHADAP KONSEP PENDIDIKAN HOLISTIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER
PDF

Keywords

Ibnu Taimiyyah
Pendidikan Holistik
Pemikiran Pendidikan Islam
Tauhid
Integrasi Ilmu

Abstract

Ibn Taymiyya’s intellectual contributions have played a pivotal role in shaping the concept of holistic education within Islam, particularly in the framework of contemporary Islamic pedagogy. This study aims to explore how his ideas can inform and enhance educational models that integrate intellectual, spiritual, and moral dimensions. Employing a qualitative methodology with a library research approach, the study critically examines Ibn Taymiyya’s works on education and evaluates their relevance to modern educational practices. The findings indicate that his thought advocates for the synthesis of revealed knowledge and rational inquiry, positioning the principle of monotheism as the foundational basis for cultivating a resilient Muslim character. Moreover, his emphasis on ethics and practical moral engagement aligns closely with holistic educational principles, which seek to balance cognitive, affective, and psychomotor development. Consequently, Ibn Taymiyya’s educational philosophy can serve as a strategic reference for designing Islamic education systems that uphold core religious values while addressing contemporary societal challenges.

 

https://doi.org/10.59166/syaikhona.v3i2.336
PDF

Views: 71 / Download:71


References

Agustin dan Irawan. (2021). Konsep Pemikiran Pendidikan Islam Masa Ibnu Taimiyah. Kutubkhanah, 20(1), 32. https://doi.org/10.24014/kutubkhanah.v20i1.13342

Amrullah. (2023). Pendidikan Islam: Membangun Generasi Unggul dalam Bingkai Kebijakan Pendidikan yang Holistik. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 74–86. https://www.jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/scholastica/article/view/1866

Angraeni, Y., Bila, S., Khairunnisa, P., Rasyid, M., & Sari, H. P. (2024). Relevansi Wahyu dan Akal sebagai Sumber Kebenaran dalam Pendidikan Islam. 3(2), 130–140. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.312

Darlis, A., Sufyan, H., Manalu, S. R., Amin, M., & Ritonga, A. A. (2023). Konsep Pendidikan Tauhid yang Terkandung Dalam Surat Al-Fatihah. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(2), 441–453. https://doi.org/10.47467/jdi.v5i2.3021

Drestiani dan Fahmi. (2018). IMPLEMENTASI KONSEP PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF IBNU TAIMIYAH DAN MUHAMMAD ABDUH DALAM RPP KURIKULUM 2013. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 155–174. https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.2.259-278

Fauziyah et al. (2024). KONSEP PEMIKIRAN TAZKIYATUN NAFS OLEH IBNU TAIMIYAH DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN KARAKTER. 8(2), 159–169.

Hamidah, D. (2021). Pendidikan Islam Berbasis Nilai Tauhid. Hamidah, 15(1), 183–194.

Iskandar, Samsuddin, Maya, R., A. (2024). SALURAN ILMU MENURUT IBNU TAIMIYAH DAN RELEVANSINYA DENGAN PEMBAHARUAN PEMIKIRAN ISLAM DI ERA POST_TRUTH. 11, 120–140.

Khaidir, M., & Qorib, M. (2023). Metode Pendidikan Akhlak Menurut Ibnu Taimiyah Dalam Kitab Tazkiyatun Nafs. IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.30821/ijtimaiyah.v7i1.18942

M. Yemmardotillah, Dhita Ayomi Purwaningtyas, Z. S. (2024). Studi Literatur Pendekatan Holistik dalam Pendidikan Agama Islam. 00(01), 1–10.

Marfuah, S., Sutardi, A., Sutriani, A., & Fitriani, E. (2024). Pendidikan Islam Menurut Ibnu Taimiyah. Jurnal Pendidikan Educandum, 4(2), 10–21. https://doi.org/10.55656/jpe.v4i2.193

Mu’awanah dan Nurmala. (2024). Analisis Integrasi Ranah Afektif, Kognitif, dan Psikomotorik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah: Perspektif Kurikulum Merdeka. Advences in Education Journal, 1(2), 140–152.

Rahimi dan Mukhlizar. (2024). PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS TAUHID-TASAWUF. Edukasi Islami, 3(2), 219–228. https://doi.org/10.47766/saree.v3i2.625

Rismawati, S., Rahma, A., Indriani, R., Anirah, A., & Lasawali, A. A. (2025). Relevansi Pemikiran Ibnu Taimiyah pada Konteks Pendidikan Modern di SD Islam Khalifah Palu The Relevance of Ibnu Taymiyyah ’ s Thoughts in the Context of Modern Education at Khalifah Islamic Elementary School , Palu. 20(01), 42–49. https://doi.org/10.56338/iqra.v20i1.6555

Saifuddin. (2023). Inovasi Pendekatan Holistik dalam Transformasi Pendidikan Dayah Masa Depan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 829–842. https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.5243

Setiawan, R. (2019). Peran Pendidik Dalam Mengatasi Permasalahan Pertumbuhan Dan Perkembangan Peserta Didik. El-Tarbawi, 12(1), 23–36. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol12.iss1.art2

Sulhan, S. (2022). Pendidikan akhlak persfektif Ibnu Taimiyah: Analisis Kitab Tazkiyatun Nafs. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(3), 379. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i3.8588

Syahid. (2024). KONSEP PENDIDIKAN HOLISTIK DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM : STUDI ATAS PENGEMBANGAN KONSEP PENDIDIKAN YANG BERBASIS. 11, 1185–1196.