MENGGALI ESENSI FALSAFAH KESATUAN ILMU DALAM PERSPEKTIF FILOSOFIS

Abstract

This article examines the philosophy of the unity of knowledge from a philosophical perspective, emphasizing the understanding of knowledge as an integrated whole that combines reason, morality, and spirituality. Modern scientific development tends toward fragmentation into isolated disciplines, exacerbated by a positivist paradigm that prioritizes technical and economic aspects while neglecting moral and spiritual values. Through a literature study, this article reflects on the concept of the unity of knowledge as formulated in the Islamic intellectual tradition by figures such as Al-Farabi, Ibn Sina, Al-Ghazali, and Ismail Raji al-Faruqi, offering a philosophical approach to bridging science, values, and the meaning of life. Interdisciplinary integration is viewed as an essential strategy to address social, cultural, and ethical challenges in the era of globalization. The article asserts that the unity of knowledge is not merely an idealistic notion but a fundamental necessity in building a civilized, just, and sustainable society, enabling knowledge to serve both as a means of empowerment and a guide toward a dignified life.

https://doi.org/10.59166/el-adabi.v4i1.316
PDF

Views: 72 / Download:31


References

Adhiguna, B., & Bramastia, B. (2021). Pandangan Al-Qur’an Terhadap Ilmu Pengetahuan Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Sains. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 138. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v10i2.57257

Aksiologi, E. D., Hidayat, M. S., & Puspita, Y. (2024). Jurnal Edusiana : Jurnal Ilmu Pendidikan Studi Pedagogik Sebagai Ilmu Pengetahuan : Analisis Antologi ,. 2(2).

Annisa, D. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.

Diana, E., & Salminawati. (2022). Perkembangan Filsafat Dan Sains Pada Zaman Islam Terhadap Kemajuan Bidang Keilmuan Modern. Journal Of Social Research, 1(4), 221–231. https://doi.org/10.55324/josr.v1i4.81

Faisal Muadi, N. (2023). TUJUAN DAN FUNGSI FILSAFAT DALAM PENGEMBANGAN ILMU. 4(1), 35–42.

Herawati, N. daulai. (2022). MANFAAT FILSAFAT ILMU BAGI PENDIDIK. 2(3), 1–9.

Irfhan Muktapa, M. (2021). Implikasi Filsafat Ilmu dan Etika Keilmuan dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan Modern. Jurnal Belaindika :Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 20–29. https://belaindika.nusaputra.ac.id/index

Katharina, R. (2011). Penguatan Paradigma Desentralisasi dalam Pengaturan Mengenai Pegawai Negeri Sipil. Politica, 2(1), 127–146.

Mulyadi, G. A. (2021). PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SEBAGAI SARANA PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA MENGHADAPI REVOLUSI INDUSTRY 4.0. Pharmacognosy Magazine, 75(17), 399–405.

Pangestu, A. D., Syah, S. P., Al Fikri, S. F., & Iskandar, I. (2023). Pendidikan dan Pendidikan Bahasa dalam Membangun Peradaban Bangsa Indonesia. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(3), 1281–1290. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i3.4904

Ridlo Maghriza, M. T., & Nursikin, M. (2024). Pendekatan Pendidikan Nilai Dalam Filsafat Islam: Analisis Kontribusi Imam Al-Ghazali Dan Ibnu Sina. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 295–314. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.253

Rofiq, M. N. (2018). Peranan Filsafat Ilmu Bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 161–175. https://doi.org/10.36835/falasifa.v9i1.112

Supartono, A. R., Dwirizki, A., Wijayasari, N. M., Suseno, B. R., Gatra, P., Fonseca, B., & Bandung, I. T. (2024). SPIRITUALITAS DALAM PERSPEKTIF PEMBANGUNAN ( STUDI KASUS : BEBERAPA DAERAH DI INDONESIA ) Spiritualitas dalam Perspektif Pembangunan ( Studi Kasus : Beberapa Daerah di Indonesia ) Pendahuluan Pembangunan yang dulunya diterima sebagai obat mujarab bagi seb. 9(5).

Veni Sofia, S. D. (2023). Integrasi Agama dan Sains: Dari Tokoh Pembaharuan M. Amin Abdullah. 4, 17–23.

Zahrani, A. D., Wildan, K., Fauzi, M. L., Adisty, P., Junaedi, M., & Wang, P.-Z. (2023). AR-RASYID : JURNAL PENDIDIKAN ISLAM Menganalisa Paradigma Kesatuan Ilmu di UIN Walisongo Semarang. 3(2), 86–94.