Abstrak
This study aims to determine how the application of a holistic approach in learning is used and its impact on student development at Al-Azzam Kindergarten Munjul Pandeglang. This research emphasizes the importance of developing children's potential as a whole, which includes cognitive, affective, psychomotor, emotional, social, and spiritual aspects. Using descriptive qualitative methods, data were collected through interviews, observations, and documentation involving teachers as participants in the learning process. Analysis followed the stages of data reduction, presentation, and conclusion drawing. The results show that the holistic approach improves children's understanding of life values, fosters moral character, and builds strong social awareness. The results of this study indicate that holistic learning is very relevant for early childhood education, as it makes a significant contribution in shaping individuals who have strong faith and integrity.
Referensi
Amada, N. Z., & Hakim, A. (2022). Analisis Penggunaan Youtube sebagai Media Ajar Pendidikan Anak Usia Dini di Era Digital. Jurnal Riset Pendidikan Guru PAUD, 8-14.
Akhyar, M. R. (2024). Pelaksanaan Epaluasi P5 Dalam Meningkatkan Kreativitas Dan Kemandirian Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instuctional Development Journal, 362-372.
Astuti, W., et al. (2021). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Taman Kanak-Kanak di Wilayah Kabupaten Kutai Kartanegara Menggunakan Metode AHP-VIKOR. Jurnal Teknologi Informasi, 83-94.
Azzahra, A., et al. (2023). Pendidikan Holistic Berbasis Islam Implementasi Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 174-179.
Drajati, R. I. S., & Adawiyah, E. R. (2023). Keefektifan Pembelajaran Holistik Integratif dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia 4-6 Tahun di TK Fajar Desa Cintakarya. Edu Happiness, 110-123.
Fernanda, D. L., Ifadah, A. S., & Lilawati, R. A. (2024). Pemilihan Metode Pembelajaran sebagai Pendukung Implementasi Kurikulum Merdeka di Taman Kanak-kanak. AULAD: Journal on Early Childhood, 885-893.
Fitria, Y. F. (2022). Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Holistik. Jurnal Tarbawi STAI AL FITHRAH, 19-34.
Istiqamah, N., & Zirmansyah, Z. (2024). Pendekatan STEAMMI dalam Model Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif, 58-67.
Izzati. (2024). Strategi Peningkatan Kualitas Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Holistik Di Lingkungan Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 9025-9034.
Khoiri, A. (2019). Tantangan Implementasi Pendidikan Islam Holistik Di Sekolah Dasar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 50–61.
Messy, F. P. (2023). Implementasi Strategi Pembelajaran Holistik. Jurnal El-Rusyid, 63-70.
Ongky, A., & Idmayanti, R. (2024). Lokakarya Perencanaan Pembelajaran Berdiferensiasi yang Berpusat Pada Anak di TK. Jurnal Abdi Samulang, 9-17.
Ramadhaniati, R. U., & Maulia, P. R. (2025). Peningkatan Kemampuan Literasi Pra Membaca dengan Media Loose Part di TK Harapan Bunda Baturaja. Didactique: Jurnal Ilmu Pendidikan, 71-80.
Rizki, S. N., & Pamungkas, J. (2022). Identifikasi Penerapan Holistik Integratif pada Aspek Seni di TK PKK Tamansatriyan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia dini, 63-70.
Rohita, R., & Nurfadilah, N. (2018). Pelaksanaan Penilaian Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 53-62.
Romdoniyah, F. D. A. (2024). Pendekatan holistik dalam perencanaan Pendidikan Islam sebagai pendorong pengembangan Spiritual. Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 79-96.
Sari, P. N., & Malik, L. R. (2024). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek P5 pada Pendidikan Anak Usia Dini. Prymerly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, 268-277.
Sari, N., & Zulfa, N. A. (2024). Integrasi Pembelajaran STEAM Islamic Science: Langkah Kreatif Membangun Karakter Anak Usia Dini. Prosiding Kolokium Perkumpulan PIAUD Indonesia, 56–67.
Sugiyono, T., et al. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Bervisi Sets dengan Metode Outdoor Learning untuk Menanamkan Nilai Karakter Bangsa. Journal of Primary Education, 8-20.
Sunusi, H. (2019). Implementasi Pembelajaran Holistik Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Siswa. Prosiding FKIF UMMA, 23-26.
Suriati, S., et al. (2025). Analisis Program Guru Asuh Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Bagi Siswa SMPN 5 Sabang. Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Dan Hukum. 28-43
Surahman, C., & Sumarna, E. (2025). Pengembangan Kurikulum PAI: Kajian Atas Ayat-Ayat Pendidikan Tauhid Dalam Kitab Tafsir Al-Qur’an. Jurnal Mu’allim, 146-154.
Suryana, D. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Pendekatan Saintifik di TK. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 67-82.
UNESCO. (2015). Rethinking Education: Towards A Global Common Good? Paris: UNESCO Publishing.
Utomo, E. R. M. (2024). Merdeka Belajar Dan Pendekatan Holistik Pendidikan Islam Yang Terintegrasi. Intructional Development Journal (IDJ), 225-234.
Yemardotillah, M. P. S. (2024). Studi Literatur Pendekatan Holistik Dalam Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Allama : Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1-10.