Abstract
The purpose of this article is to see how the role of the HQ4T method in improving the quality of memorization and understanding of the Qur'an for students. Memorizing the Qur'an has its appeal in post-modern society, even surpassing the number of Qur'an memorizers in Saudi Arabia. However, the quantity is not in harmony with the quality because many students only get the predicate of memorization but are not able to read everything by rote in bi al-qaib (reading without looking at the mushaf). In another fact, many students only focus on increasing the number of memorization but do not improve the quality of comprehension. Even though the Qur'an is a book of instructions, not a book of memorization. To answer this problem, the researcher uses a qualitative research method that is descriptive with the analysis of the HQ4T method. The results of the study showed that the improvement in the quality of students' memorization was seen in the ability of students to immediately recall the verses that had been memorized when needed. Meanwhile, the increase in understanding can be seen in the ability of students to rewrite and translate each verse that has been memorized.
References
Ahmad, Alfarisi, & Abdur. (2023). Hasil Wawancara dengan santri Pesantren Nurul Qur`an yang bernama Ahmad, Alfarisi dan Abdur pada tanngal 21 Oktober 2023.
Akyuni, Q. (2020). Metode Tafhim dalam Pendidikan Islam, Jurnal Studi Pemikiran. Riset Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 8(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32672/tarbawi.v8i1
Al-Juraisy, S. M. M. N. (2016). Panduan Lengkap & Praktis Ilmu Tajwid. Fathan Media Prima.
Ali, M. H. (2021). Implementasi Metode HQ4T Dalam Prosesd Menghafal Al-Qur`an. Yayasan Nurummubin.
Amin, S. (2020). Jumlah Penghafal Al-Qur’an Indonesia Terbanyak di Dunia. Https://Nu.or.Id/.
Faraj, M. A.-H. (2019). Syarah al-Arba’un al-Qur’aniyyah bi al-‘Arabiyyah wa al-Indonesiyyah, terjemah oleh Ali Nurdin. Nurul Mubin.
Farid. (2023). Hasil Wawancara dengan ustadz Pesantren Nurul Qur`an yang bernama ustadz Farid pada tanngal.
hafidz, A. W. A. (2000). Bimbingan praktis menghafal Al-Qur’ān. Bumi Aksara.
Hanbal, A.-I. A. (2001). Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal. Muassasah al-Risalah.
Hani, R. A. (2018). METODE PERLAFASS TIPKAS DALAM MENINGKATKAN KUALITAS HAFALAN AL-QUR’ĀN SANTRI DI PONDOK PESANTREN MODERN AL AZHAR MENGANTI- GRESIK. EDU-RELIGIA: Jurnal Keagamaan Dan Pembelajarannya, 1(2). https://doi.org/https://doi.org/10.52166/edu-religia.v2i2.1618
Kerwanto. (2024a). IMPLEMENTASI METODE WAḤDAH DALAM MENINGKATKAN TAHFIDZ AL-QUR’AN SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA TERPADU MULIA BUANA PARUNGPANJANG BOGOR. Innovatio: Journal for Religius-Innovation Studies, XXIX(1), 82–94.
Kerwanto. (2024b). PENDAMPINGAN MENGHAFAL AL-QUR’AN DENGAN MENGGUNAKAN METODE TIKRĀR PADA ANAK-ANAK DI KAMPUNG GANDARIA UTARA, KEBAYORAN BARU, JAKARTA SELATAN. 02(01), 38–47. https://doi.org/https://doi.org/10.59166/baktimulya.v2i1.111
Martang, M., & HM, A. (2021). STUDI TENTANG MOTIVASI PEMBINAAN TILAWAH AL-QUR’AN PADA TA’LIMUL QUR’AN LIL AULAD (TQA) NURUL AL-FALAH DI KECAMATAN DUA BOCCOE KABUPATEN BONE. AL-QAYYIMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 47–70. https://doi.org/10.30863/aqym.v4i1.1570
Nasional, D. P. (2015). Kamus Besar Bahasa Indonesia: Pusat Bahasa. PT Gramedia.
Nurhadi. (2020). Teori kognitivisme Serta Aplikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1).
Partono, P., & Rizqiyah, S. U. (2022). Penerapan Metode Tasmi’ dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an di Pondok Pesantren Putri Tahfidz Al-Ghurobaa’ Tumpangkrasak Jati Kudus. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 3(02), 133–144. https://doi.org/10.21154/maalim.v3i2.4927
Qurrata Akyuni. (2020). Metode Tafhim dalam Pendidikan Islam, Jurnal Studi Pemikiran. Riset Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 8(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32672/tarbawi.v8i1
Rahim. (2023). Hasil Wawancara dengan ustadz Pesantren Nurul Qur`an yng bernama Rahim pada tanngal 21 Oktober 2023.
Rakhmat, J. (2005). Psikologi Komunikasi. Remaja Karya.
Riyani, I. (2016). Dan Proses Pembentukan Tatanan Masyarakat Islam. Al-Bayan: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 27–34.
Sardila, V. (2015). Strategi Pengembangan Linguistik Terapan Melalui Kemampuan Menulis Biografi Dan Autobiografi: Sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. An-Nida: :Jurnal Pemikiran Islam,Vol, 40(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v40i2.1500
Sari, L. F. I. (2023). Regulasi Diri Mahasiswa Penghafal Al-Qur’an dalam Menjaga Kualitas Hafalan Al-Qur’an di Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan. SIBERNETIK: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(mor 1).
Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Maudhui Atas Berbagai Persoalan Umat. Penerbit Mizan.
Taisir. (2023). Wawancara dengan ustadz Pesantren Nurul Qur`an yang bernama Taisir pada tanngal 14 Oktober 2023.
Tajib, M., & Adawiyah, R. (2022). Peningkatan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Para Santri Melalui Metode Jet Tempur Di Pondok Pesantren Tahfidzil Qur’an Lilbanat, Sumbersari, Kencong, Kepung-Kediri. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 01–11. https://doi.org/10.30599/jpia.v9i1.947
Thahhân, M. (1985). Taisir fi Mushthalah al-Hadits. al- Haramain.
Vera, F. (2018). Strategi Mahasiswa dalam Meningkatkan Kulitas Hafalan Al-Qur’an. Perpustakaan UIN.
Wahyudi, A. I. (2023). The Living Qur’an: Upaya Penanaman Nilai-Nilai Al-Qur’an Dalam Kehidupan Santri”. Institut PTIQ Jakarta.